Foto:

De Veerbaas Vertelt: Wat is waar en wat niet

  Column

Ik heb veel reacties gehad op het verhaal van de piloot die tijdens zijn missie in Syrië bij een luchtaanval de IS-bommenfabriek trof. Voor alle duidelijkheid de piloot van de F-16 treft geen blaam. Ik wilde alleen maar aangeven dat dit in iedere oorlog gebeurt. Natuurlijk is het vreselijk dat dit aan tal van mensen het leven heeft gekost. Daar kunnen mensen uit de Twee Wereldoorlog over meepraten. Bombardementen in Arnhem of grote steden in Duitsland. Even terug naar de discussie in de Tweede Kamer. Iedereen die je spreekt, vindt het onbegrijpelijk dat onze minister-president Mark Rutte in de Kamer hierover niet het debat heeft gevoerd. Mensen vinden dat we tegenwoordig veel worden voorgelogen. De huidige minister van Defensie heeft de kooltjes voor haar ambtsvoorganger Hennis uit het vuur mogen halen. Leugens worden het volk op de mouw gespeld. Het vertrouwen in de politiek komt steeds verder beneden Amsterdams Peil te liggen. Rond alle milieuwetgeving en het stikstofbeleid krijgt de kiezer steeds meer het gevoel dat het wordt uitgelegd in het voordeel van de milieuridders. Onderzoekscijfers zijn net als het weer, ze veranderen steeds. Er wordt gesjoemeld met getallen, alleen uit eigenbelang. De oppositie moet vooral goedgezind blijven bij het invoeren van de milieuwetten. Dit om nieuwe verkiezingen te voorkomen. Indien er morgen nieuwe verkiezingen zouden zijn wordt het wel een grabbelton. De verwachting is dat er weer nieuwe partijen bij zullen komen. Openheid is in de politiek, van Kamer tot gemeenteraad, iets dat niet voorkomt in het boekje van een betrouwbare overheid. Nog een paar weken, dan gaan onze regeerders met kerstreces. Een moment van bezinning, kans voor de politiek uit hun schulp te komen en eens op de koffie te gaan bij het volk op de werkvloer, de kiezer.

Wat heeft het gekost?

Ik hoorde dat de gemeente Culemborg weer eens in de belangstelling staat met een rotonde die enkele jaren geleden werd aangelegd. Dan heb ik het over de rotonde aan de Wethouder Schoutenweg - Otto van Reesweg, u weet wel bij Crum de Ford-dealer. Bij de aanleg heeft het al veel stof doen opwaaien. Het werd toen al bestempeld als het meest gekke en onoverzichtelijke verkeerspunt van Nederland. De toenmalig verantwoordelijk wethouder heeft zijn plan en visie, toen tegen de mening van de bevolking, gewoon laten uitvoeren. Nu, in 2019, staat de rotonde fier bovenaan in de lijst van ongelukken. Culemborg weer in het nieuws en het bewijs wordt weer eens geleverd, als je geen verstand van zaken hebt, je ook geen wethouder moet worden. Daar weet de buurgemeente Buren over mee te praten.

Ondeskundige wethouders kosten veel geld, op zich niet erg als ze het zelf zouden betalen. Zo verspelen mensen met stokpaardjes veel gemeenschapsgeld.

Nieuwe kapitein

In West Betuwe heeft vorige week Harry Keereweer het roer overgedragen aan Servaas Stoop. De nieuwe vaste kapitein van het schip West Betuwe heeft volgens zeggen veel stuurman kwaliteit. Dat zal hij nodig hebben om het mooie schip, zonder averij, op koers te houden. Vanaf het water hier wens ik hem behouden vaart. We zijn er. Reageren kan: deveerbaas@gmail.com

Meer berichten