Links sociaal werker Milou van den Dool, rechts consulent hulp & ondersteuning Liza Balijon van Welzijn West Betuwe. (Foto: Hetty van Oord)
Links sociaal werker Milou van den Dool, rechts consulent hulp & ondersteuning Liza Balijon van Welzijn West Betuwe. (Foto: Hetty van Oord) (Foto: )

Hulppunten zijn een schot in de roos

Welzijn West Betuwe heeft sinds een half jaar zes hulppunten. Daar kunnen inwoners van de gemeente West Betuwe terecht met al hun vragen op financieel-administratief gebied. Sociaal werker Milou van den Dool (28) en consulent hulp & ondersteuning Liza Balijon (31) zijn erg tevreden: "Het loopt zoals we bedacht hebben."

Door Arno voor de Poorte

Geldermalsen - Welzijn West Betuwe heeft in zes verspreid gelegen kernen van de gemeente hulppunten voor mensen die ondersteuning kunnen gebruiken. Dit op het gebied van financiën, zorg, belasting, administratie of andere vragen waar inwoners hulp bij nodig hebben. De plaatsen zijn Asperen, Beesd, Geldermalsen, Ophemert, Vuren en Waardenburg.

Milou is heel tevreden over wat ze voor cliënten kunnen betekenen. "De hulppunten zijn heel succesvol. We zijn ooit begonnen in De Pluk in Geldermalsen. Dat hebben we snel uitgebreid naar een vijftal andere dorpen."

Liza zag dat er veel mensen jaarlijks terugkeerden om hulp bij het invullen van hun formulieren te vragen. Er bleek behoefte te zijn aan meer ondersteuning. "We gingen ons verdiepen in de manier waarop we hulpvragers zo goed mogelijk konden ondersteunen op administratief gebied. Hoe kunnen we onze hulpvragers daar beter mee van dienst zijn? Dat was de achterliggende vraag waar de hulppunten op gebaseerd zijn."

Welzijn West Betuwe probeert de hulppunten zo laagdrempelig mogelijk te houden. "Er komen steeds meer mensen binnenlopen op onze hulppunten. Ook artsen, scholen en hulpverleners verwijzen steeds vaker naar ons door. We zijn blij om te zien dat mensen ons om hulp vragen."

Vraag achter de vraag

Wat Liza opvalt is dat veel mensen een vraag achter hun vraag hebben. "Er komen vaak mensen met vragen over hun zorgverzekering, bijvoorbeeld over hun eigen risico. Die blijken dan kinderen te hebben in de leeftijd waarop ze die zelf moeten gaan afsluiten." Dan volgt er in de meeste gevallen een huisbezoek van één van de vrijwilligers van de thuisadministratie. Deze vrijwilligers hebben een belangrijke signaleringsfunctie. "Komt iemand vaak terug met dezelfde vragen, dan is er vaak een achterliggende oorzaak, zoals bijvoorbeeld laaggeletterdheid", zegt Milou. "Dan zetten we een speciale methode in die 'Voor t'zelfde geld' heet. De vrijwilliger gaat samen met de hulpvrager aan de slag met concrete voorbeelden zoals bijvoorbeeld online een abonnement opzeggen of het onderscheid maken tussen belangrijke post en reclame."

Die methode slaat erg aan en veel mensen uit de gemeente West Betuwe maken er gretig gebruik van. "Het vergroot de zelfredzaamheid van onze cliënten enorm", glundert Liza. "Administratie is de basis voor veel belangrijke beslissingen in het leven." De verwachting en de wens van Milou en Liza is dat de hulppunten toekomstbestendig zijn. "Ze hebben als onderdeel van de thuisadministratie zeker bestaansrecht."

Meer berichten