'Avri denkt laatdunkend over klanten'

Voor Bert Lek uit Geldermalsen is het niet vreemd dat er steeds meer reacties komen op de wijze waarop de Avri is omgegaan met het plaatsen van de restafvalcontainers. Het is te begrijpen, want niemand heeft er om gevraagd en ze zijn bepaald geen aanwinst voor de omgeving. Daarbij scheiden de mensen het afval al en worden ze nu opgezadeld met een tariefsverhoging.

Door Cees Hoogteyling

Geldermalsen - Bert Lek, die namens nog een inwoonster bezwaar indiende bij de Avri doet daarover uitvoerig zijn verhaal. Voor hem begon de ellende vorig jaar bij de informatieavond op het gemeentehuis, waar inwoners hun beklag kwamen doen. Ze werden niks wijzer. Na wachten kreeg je een medewerker te spreken, waarvan je het advies kreeg maar bezwaar te maken, aangezien hij of zij niets kon vertellen. Bert Lek: "Voor mij is het vreemd dat de politiek dit probleem niet heeft opgenomen toen we die aanschreven. Een reactie van de toenmalige wethouder was dat de keuze van plaatsing de schoonheidsprijs niet verdiend. De beloftes uit de verkiezingen hebben niets opgeleverd."

Bert Lek diende namens vijf bewoners bezwaarschrift in. In hun visie zouden de plaatsen waar al containers staan als uitvalbasis moeten dienen, gezien de mensen daar al met de auto, fiets of ander vervoermiddel het glaswerk of andere goederen in de containers stoppen. Dat zou minder verkeersbewegingen geven op plekken waar het nu rustig is en tevens beter voor het milieu.

Antwoord Avri: Het risico bestaat dat de mensen dan van de verkeerde containers gebruik gaan maken. Lek: "Zo laatdunkend wordt er over hun klanten gedacht. Terwijl in grote steden containers wel bij elkaar staan."

Voor Lek gaat de Avri er van uit dat iedereen lopend hun afval zal wegbrengen, het tegendeel is voor hem en velen andersom. De afstand van 250 meter wordt opgerekt tot 350 meter, als het Avri beter uitkomt. Afval moet in de containers, dus niet ernaast of in de omgeving worden gedumpt. Praktijk zal handhaving over zich afroepen, de vraag is hoe zal dat gebeuren?

Bezwaarprocedure

De heer Lek: "Ik heb een heel dossier over de manier waarop bezwaren worden afgedaan. Er wordt niet op de bezwaren ingegaan. Intern wordt er naar elkaar gewezen als het gaat over stukken boven tafel te krijgen. Toen we met recht op de wet openbaarbestuur de gegevens eisten, kwamen die wel boven tafel. De stukken waren door de Anteagroup, bestaande uit externe juridische medewerkers gemaakt. Ik kan heel duidelijk zijn, de burger moet doorzettingsvermogen hebben om iets gedaan te krijgen. Wanneer Avri niet zo drammerig zou zijn en met bezwaarmakers om de tafel was gaan zitten had het allemaal sneller en goedkoper gekund en waren meer mensen tevreden geweest."

Meer berichten