<p>Ludo Kuijsters (rood shirt) met Manoe (links), Thommy en Denise. (foto William Hoogteyling)</p>

Ludo Kuijsters (rood shirt) met Manoe (links), Thommy en Denise. (foto William Hoogteyling)

Brugklassers adviseren over biodiversiteit

Ze konden het amper beter treffen, de brugklassers van de Lingeborgh in Geldermalsen. Tijdens de eerste week dat ze weer met zijn allen naar school mochten, stond het project biodiversiteit op het programma. En dat betekende onder meer dat ze onder stralende omstandigheden veel tijd buiten doorbrachten.

Geldermalsen - Een week lang zijn allruim 270  brugklassers jonge onderzoekers. In groepjes onderzoeken en inventariseren ze de biodiversiteit op verschillende locaties in de gemeente West Betuwe. Aan het eind van de rit maken ze een presentatie. Een cijfers krijgen ze er niet voor, wel doen ze in korte tijd veel kennis op van hun directe leefomgeving.

Verbeteringen

Het project is aan Thommy van Zoelen wel besteed. Dit is veel leuker dan een normale les,’ zegt de brugklasser bij de vijver voor het schoolgebouw aan de Laan van Leeuwenstein. Het is een van de plekken waar de leerlingen hun vizier op hebben gericht. ,,We onderzoeken wat beter kan. Ook Manoe Visscher heeft de vijver met het omringende groen als onderwerp. Dit gebied is een beetje kaal. Een eikenboom zou er best goed staan. Denise van Horssen richt zich op een weiland in Deilwaar ook onderzoek wordt gedaan. We kijken naar welke soort planten en dieren er zijn. En welke verbeteringen er kunnen komen.

Jaarlijks project

Biologiedocent Ludo Kuijsters die het project coördineertis in zijn element. Hiervoor ben ik het onderwijs in gegaanFijn met de leerlingen de praktijk in.” Over het project: De projectweek wordt begeleid door IVN, een landelijk organisatie in natuureducatie. Die naderde ons enkele jaren geleden met de vraag of onze brugklassen wilden deelnemen aan het project biodiversiteit. Sindsdien is dit elk jaar teruggekomen, en steeds uitgebreider.

Adviesbureaus

Vrijblijvend is het allerminst, de gemeente West Betuwe is opdrachtgeverDe gemeente heeft gemerkt dat in de afgelopen jaren de biodiversiteit in de omgeving aan het krimpen is,” vertelt docent Kuijsters. In de klassen zijn maandag zogenaamde adviesbureaus opgericht, van drie of vier leerlingen. Eerst hebben ze zich georiënteerd op het begrip biodiversiteit. Op dinsdag is een grote fietstocht gemaakt waarbij we twee gebieden hebben bezocht waar de biodiversiteit wel een oppepper kan gebruiken. Aan het einde van de week heeft elk adviesbureau een plan bedacht om de biodiversiteit te vergroten. Dit plan is aan de klas gepresenteerd.

Gemeenteraad

Daarbij blijft het niet, vervolgt Kuijsters. Van alle groepjes zijn twee of drie uitgekozen, die hun idee op een later moment aan de gemeenteraad presenteren. Dikiest vervolgens een of meerdere groepjes, van wie het plan daadwerkelijk uitgevoerd wordtDat maakt het project in mijn opzicht bijzonder.

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden