Certificaat van trots en een ‘toffe’ peer


Jack (5 jaar) en Bram (5 jaar) verdienden een certificaat van trots voor het super goede thuiswerk.
Jack (5 jaar) en Bram (5 jaar) verdienden een certificaat van trots voor het super goede thuiswerk. (Foto: Wilma d'Hollosy-Riksen)

Certificaat van trots en een ‘toffe’ peer

Door: Wilma d’Hollosy

Bij het inleveren van de materialen van het thuisonderwijs, vonden alle leerlingen van de Burgemeester Westerbeek van Eertenschool een certificaat van trots en een ‘toffe’ peer op hun tafel.

Varik - Na een lange periode van thuiswerken, gaat dan eindelijk de school in Varik a.s. maandag 8 februari, weer open. Vrijdag 5 februari brachten alle kinderen hun werk en materialen weer terug naar school. Tot hun verbazing vonden zij een certificaat van trots op hun tafel met een heerlijke peer. Op het certificaat stond de tekst: ‘We vinden jou een toffe peer. Super goed gewerkt! Tot snel op school.’ Het initiatief ontstond afgelopen week tijdens een online overleg met het hele team. Bij de evaluatie over de afgelopen periode kwam naar voren dat het thuisonderwijs erg goed is verlopen met dank aan de enorme inzet van ouders en kinderen. De teamleden vonden dat dit zeker beloond moest worden. Bijna 6 weken was de basisschool in Varik, één van de Fluvium scholen, gesloten vanwege de coronacrisis. Alle kinderen kregen onderwijs aangeboden via de digitale weg. Bij de sluiting van de school kregen de kinderen diverse materialen mee van school, zoals werkboekjes, werkbladen, lesboeken, Chromebook’ s en ontwikkelingsmateriaal voor kleuters. Iedereen moest thuis aan de slag en ouders gingen, aangestuurd door de leerkrachten, les geven. Iedere ochtend zaten er hele groepen kinderen en ouders thuis klaar, om in de Meet, instructies te krijgen. Via deze weg kregen kinderen online les van hun leerkracht en ouders zaten er veelal naast om ook de instructies te volgen. Zo konden zij hun kind begeleiden met de verwerking van alle lesstof. De ouders deden dit natuurlijk naast hun eigen werkzaamheden. Een hele uitdaging en ze deden het toch maar! Voor kleuters werden prentenboeken digitaal voorgelezen door de leerkrachten. Ook volgden zij instructiefilmpjes van hun eigen juf en maakten daarna prachtige knutselwerkjes en andere opdrachten. Zij werkten aan de lesstof die normaal in de klas aangeboden zou worden; doelen voor rekenen, doelen voor taal en voorbereidend schrijven. Zelfs de allerjongsten verschenen 3 keer per week in een Meet met hun juf. Zij gingen op speurtocht door het huis van de juf op zoek naar letters of zochten diverse vormen, zoals cirkels en driehoeken, in hun eigen huis. De juf zat soms met een gek hoedje op of gooide met papieren sneeuwballen, de kinderen zaten geboeid te kijken achter hun scherm, naar wat komen zou. Van al deze activiteiten werden de leerkrachten overspoeld met prachtige foto’s. Zo zag de juf dat er goed en serieus gewerkt werd door de kinderen, hun ouders en soms ook grootouders of oppas. Iedereen was enorm betrokken. En naast het werken online werden kinderen ook enthousiast gemaakt om te bewegen, te koken en bakken of te rekenen met geld tijdens het boodschappen doen. De kinderen van de Burgemeester Westerbeek van Eertenschool hebben bijzonder hard gewerkt. De ouders hebben bijzonder veel individuele aandacht gegeven aan hun kinderen. Het team kijkt terug op een heel drukke, maar vooral positieve tijd van thuisonderwijs. Iedereen is blij om weer echt naar school te gaan. De klassen zijn er klaar voor. En maandag starten al deze toffe peren weer met elkaar in hun eigen groep. En ook dat wordt weer een hele uitdaging.

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden