Inspectie tevreden over HartenHoeve


<p>Christien van Harten en Jolijn Bosch: &quot;Wij gaan nu verder werken aan een plezierige zorgplek voor cli&euml;nten en medewerkers.&quot;</p>

Christien van Harten en Jolijn Bosch: "Wij gaan nu verder werken aan een plezierige zorgplek voor cliënten en medewerkers."

(Foto: Wim Timmermans)

Inspectie tevreden over HartenHoeve

De Inspectie voor Gezondheidszorg en Jeugd is tevreden over de HartenHoeve, de zorgorganisatie in Deil. De inspectie vindt dat het bedrijf op een goede en verantwoorde manier verder kan. De gewenste verbeteringen zijn uitgevoerd.

Deil - HartenHoeve is in twintig jaar van een kleine zorgmanege uitgegroeid tot een grote organisatie. Met woonhuizen, dagbestedingslokaties, twintig begeleiders en zestig cliënten. Twee jaar geleden kwam de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd langs en constateerde ernstige tekortkomingen. Twee moeilijke jaren volgden, maar vorige week constateerde de inspectie dat HartenHoeve “met de gerealiseerde verbeteringen en maatregelen heeft voldaan aan de gegeven aanwijzing.”

Bestuurder Christien van Harten oogt blij en tevreden: “We hebben het vertrouwen van de inspectie gekregen dat wij voldoen aan de normen van goede zorg. We hebben twee jaar intensief contact gehad met soms heftige discussie met veel emotie. Er is keihard gewerkt aan verbeteringen. Het is gelukt! Ik kijk, grijzer maar wijzer, dankbaar terug op het proces. We hebben in korte tijd een enorme verandering door gemaakt. HartenHoeve is veranderd van een familiebedrijf, een zorgboerderij in een professionele zorgorganisatie. En gemeenten hebben te kennen gegeven dat zij weer cliënten gaan toewijzen aan HartenHoeve."

Gedragsdeskundige

Christien van Harten: “We kijken nu naar processen in plaats van alleen naar het resultaat. Daar verzette ik me eerst tegen.” Partner Hein van Harten geeft een voorbeeld: “We hadden cliënten die eigenlijk bijna nergens anders terecht konden. Voor hen wilden we een gezin zijn. Soms vloog er wel eens een mok door de lucht. Dan dacht je ‘nou ja, dat kan een keer gebeuren’ en loste het op met een goed gesprek aan de keukentafel. Nu maken we daar een formele melding van en wordt er een gedragsdeskundige ingeschakeld. Dat is natuurlijk uiteindelijk beter.” Een eis van de inspectie was betere scholing van het personeel en de aanstelling van een aantal specialisten. Dat is dan ook gebeurd.

Christien van Harten: “Het betekent wel dat we niet meer iedere cliënt aannemen. Moeilijk plaatsbare cliënten, die juist beter in een familiebedrijf aarden dan in een groot, regulier bedrijf, kunnen we niet meer opnemen. We mogen en kunnen dat risico niet meer nemen. Dat vind ik heel jammer en dat doet pijn. Die groep gaven wij op HartenHoeve juist gewoon een kans. Je ontmoette ze, keek ze in de ogen en dacht ‘ik wil je graag helpen’. Het is heel moeilijk, we weten dat ze bijna niet aan een plek in de reguliere zorg kunnen komen.”

Kwaliteitsmedewerker Jolijn Bosch: “Wij gaan nu verder werken aan een plezierige zorgplek voor cliënten en medewerkers. Hart voor de cliënten en creativiteit blijven ons ding. We kleuren niet meer buiten de lijntjes, maar een paard kleuren we wel paars, blauw of rood. Kleurrijk binnen de lijntjes.”

Wim Timmermans

We kleuren een paard binnen de lijntjes nog wel blauw of groen

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden